Katarína Uhlířová (*1978) je kurátorkou výstav současného umění, teoretičkou umění, pedagožkou výtvarného oboru a ředitelkou ZUŠ Kouřim. Právě teď žije, tvoří a pracuje v královském městě Kouřim.

Katarína Uhlířová

Citlivost k prolínání krajiny kulturní, divoké i té filozofické v době olomouckých studií se kultivovala ve společných diskuzích s Michalem Bartošem a okruhem přátel z dnes již legendárního Střediska Ekologické výchovy Sluňákov v Horce nad Moravou. Ráda tou dobou kosila louky v Bílých Karpatech, aby mohly lépe kvést divoké orchideje. Bratislavské nezávislé studentské rádio TLIS, přátelé z VŠVU a VŠMU i studia na filosofické fakultě formovala její autentický pohled na současné umění, hudbu, literaturu i architekturu nejen v Čechách, v Polsku ale i na Slovensku. Bratislava byla dobrým výchozím bodem pro cesty ke kořenům středoevropské kultury, při studiu stihla projít mnoho červených hřebenových horských magistrál a na kajaku sjížděla krásné klidné i divoké slovenské řeky. Své texty publikuje v periodicích o současném umění: Fotograf, Umělec, Revolver Revue nebo Flash Art CZ/SK .

Jako kurátorka na volné noze připravila výstavy ve spolupráci s Českým Centrem v Sofii, s pražskými galeriemi Fotograf, Atelier Josefa Sudka, Karlín Studios nebo galerií ETC., s Galerií Caesar v Olomouci a Photogether ve Zlíně, nebo s Open Gallery a galerií Space v Bratislavě. V Košicích připravila výstavy pro Galerii Vojtecha Löfflera, velmi ráda vzpomíná na spolupráci s košickými nezávislými galeriemi Make Up a KulTurPark.

Splněným snem teoretika/umělce jsou rozsáhlejší a ze své podstaty neinvazivní projekty ve veřejném prostoru MagneSite v Košicích v prostorách bývalého magnesitového dolu na vrchu Bankov a Fotograf festival – Mimo formátPraha 2012, který připravila Katarína Uhlířová jako kurátorka spolu s programovou ředitelkou Markétou Kinterovou a skupinou nezávislých i zavedených galerií, festival nakonec opanoval také řadu negalerijních veřejných prostor po celé Praze.

„Za nejvtipnější a zároveň nejhlubší situaci na hrané soukromého života a současného umění dodnes považuji performance To be like Jiří Kovanda, v rámci projektu Bertha von Suttner/Revisited, Hamannsdorf, AU …